КМУ постановою від 12.07.2017 № 545 затвердив Положення про інклюзивно-ресурсний центр.
На що спрямована діяльність нової установи в інклюзії?
У преамбулі постанови органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади Кабмін рекомендує протягом двох місяців:
утворити інклюзивно-ресурсні центри
реорганізувати психолого-медико-педагогічні консультації в ресурсні центри з підтримки інклюзивної освіти. Постанова набрала чинності 26.07.2017.
Інклюзивно-ресурсні центри утворюють, щоб забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1393-pro-nklyuzivno-resursniy-tsentr
Ділова документація центру Для організації та обліку роботи фахівці центру ведуть документацію в електронному вигляді, зокрема:
річний план роботи центру
річний план роботи фахівців центру
щотижневі графіки роботи центру та його фахівців
звіти фахівців центру про результати надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами
журнал обліку заяв
журнал обліку висновків про комплексну оцінку
журнал обліку консультацій
особові справи дітей, які пройшли комплексну оцінку.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1393-pro-nklyuzivno-resursniy-tsentr
Утворення інклюзивно-ресурсного центру
ІРЦ:
є юридичною особою
має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, бланк зі своїм найменуванням. ІРЦ утворюють з розрахунку один центр не більш як:
на 7 тис. дітей, які проживають на території ОТГ (району)
на 12 тис. дітей, які проживають у місті (районі міста). Засновниками можуть бути:
представницькі органи місцевого самоврядування ОТГ
районні, міські, районні у містах ради. Засновник розробляє та затверджує установчі документи центру відповідно до
вимог законодавства
цього Положення. У діяльності ІЦР підпорядкований:
органам управління освітою і МОН
засновникові — у частині провадження фінансово-господарської діяльності. Центри повинні мати приміщення, пристосовані для дітей з особливими освітніми потребами. У приміщеннях облаштовують: приймальні кімнати для: – вчителя-логопеда та інших фахівців – надання індивідуальної психолого-педагогічної допомоги – проведення групових психолого-педагогічних занять – занять з лікувальної фізкультури – проведення спільних засідань фахівців центру кабінет директора центру технічні приміщення тощо.
Основні завдання ІРЦ:
проведення комплексної оцінки задля визначення особливих освітніх потреб дитини, зокрема й коефіцієнта її інтелекту IQ
розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги
надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які: – навчаються у ДНЗ та ЗНЗ – не відвідують навчальні заклади – здобувають повну загальну середню освіту у професійно-технічних навчальних закладах
ведення реєстрів: – дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в центрі – навчальних закладів, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту та громадських об’єднань – фахівців, які надають психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами
надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів з питань організації інклюзивного навчання
надання методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічної допомоги таким дітям
взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів щодо виконання рекомендацій, зазначених у висновку центру, проведення оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами надання консультацій батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами стосовно мережі дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів для здобуття повної загальної середньої освіти, наявних освітніх, медичних, соціальних ресурсів для надання допомоги таким дітям
надання консультативно-психологічної допомоги батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей
провадження інформаційно-просвітницької діяльності (конференції, семінари, засідання за круглим столом, тренінги, майстер-класи з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами)
взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, навчальними закладами, закладами охорони здоров’я, закладами соціального захисту, службами у справах дітей, громадськими об’єднаннями щодо виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, починаючи з раннього віку
підготовка звітної інформації про результати діяльності центру.
Задля цього ІРЦ має:
проводити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини
надавати психолого-педагогічну допомогу
забезпечувати системне кваліфіковане супроводження. Така діяльність центру не розповсюджується на:
вихованців ДНЗ компенсуючого типу
учнів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів). Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів:
повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей
дотримання найкращих інтересів дитини
недопущення дискримінації та порушення прав дитини
конфіденційність доступність освітніх послуг з раннього віку
міжвідомча співпраця.